شنبه, تیر 16, 1403
صفحه اصلییادداشتتهران شهري با انرژي‌هاي نو

تهران شهری با انرژی‌های نو

پیشروی در مسیر ایجاد و بهره‌وری از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند چشم‌انداز زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی هر کشوری را در برابر بحران‌های ناگهانی موجود، از خطر حفظ کرده و مانع از توقف پیشرفت و توسعه آن شود. انرژی خورشیدی سومین فناوری برق تجدیدپذیر بزرگ پس از برق‌آبی و بادی است. با توجه به آخرین آمارهای منتشره آژانس بین المللی انرزی در سال ۲۰۲۳، رشد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا، آمریکا و برزیل، به بالاترین حد خود رسیده، اما چین با شتاب فوق العاده در نصب تاسیسات جدید، از همه کشورها پیشی گرفت.

درحال حاضر کشور ایران با ظرفیت بسیار بالای جذب، با تلاش و همت فراوان و تکیه بر توان و علم داخلی و نیز حمایتهای دولت در تأمین برق موردنیاز خود با استفاده از نور خورشید در منطقه غرب آسیا دارای اعتبار و رتبه مناسبی است و به حفظ محیط زیست، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی کمک می‌کند. همچنین، ایجاد این نیروگاه‌ها امکان اشتغال زایی و توسعه اقتصادی در مناطق محل نصب را فراهم می‌کند. بر اساس مطالعات سازمان فضایی ناسا به طور کلی کشور ایران به نسبت میانگین جهانی، دارای شدت تابش بالاتری می باشد. ایران دارای حداقل ۸۵ نیروگاه خورشیدی است که تولید برق آن بین ۱۰ تا ۱۰۰ مگاوات است و در آینده نزدیک این تعداد به هزار نیروگاه خواهد رسید.

شهر تهران از نظر جغرافیایی در ۵۱ درجه و ۱۷ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۳۳ دقیقه طول خاوری و ۳۵ درجه و ۳۶ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۴۴ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است. ارتفاع تهران از سطح دریا در حدود ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ متر است. در میدان تجریش ارتفاع حدود ۱۳۰۰ متر و در میدان راه آهن ۱۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد که این اختلاف سطح به علت گستردگی و وسعت زیاد این شهر می باشد. شیب از شمال به جنوب در دامنه کوهستان شمیرانات ۱۰ % تا ۱۵ % ، ازتجریش تا تپه های عباس آباد با شیب متوسط ۳ % تا ۵ % ، از عباس آباد تا خیابان انقلاب ۲ % و از مرکز شهر تهران تا کناره ۱ % است. اکنون تهران با ۷۳۰ کیلومتر مربع دارای ۲۲ منطقه است که بیست و پنجمین شهر پرجمعیت و بیست و هفتمین شهر بزرگ جهان به شمار می آید. در نواحی مختلف استان تهران به علت موقعیت ویژه جغرافیایی، آب و هوای متفاوتی شکل گرفته است. باد غالب در استان تهران، بادهای غربی است. شهر تهران با دارا بودن تابش نرمال مستقیم ۱۹۰۲.۱ کیلووات ساعت بر مترمربع و تابش افقی ۱۹۱۹.۹ کیلووات ساعت بر مترمربع از پتانسیل بالایی جهت استفاده از منبع انرژی خورشیدی برخوردار است.

در این راستا، شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان بزرگ مدیریت شهری در سطح ملی می تواند نقش و تاثیر چشم گیری در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر داشته باشد.

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر